Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، نخستین جلسه از سلسله جلسات تخصصی نوحه با عنوان «دماهنگ» از سوی مجمع شاعران اهل بیت(ع) با موضوع بررسی سیمای امام حسین(ع) در نوحه‌های دهه ۹۰ عصر روز گذشته چهارشنبه پنجم آبان‌ماه با سخنرانی مهدی امین فروغی، سیدمهدی حسینی، مهدی زنگنه و حجت‌الاسلام محسن حنیفی و با حضور جمعی از فعالان عرصه نوحه کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از برگزاری جلسات دماهنگ

هادی جانفدا قائم مقام مجمع شاعران اهل بیت(ع) در خصوص برگزاری هدف این جلسات اظهارداشت: وظیفه مجمع این است که در خصوص نوحه‌های دهه ۹۰ کار کند زیرا جلسه رسمی در این خصوص نداشتیم. اولین جلسه در این حوزه جامه‌دران بود که سالی یکبار اهالی نوحه دورهم جمع می‌شوند. بعد از ۳ سال هیأت علمی در مجمع ایجاد کردیم که در جلسات آن به این جمع‌بندی رسیدیم تا جلساتی به عنوان پاتوق برای بررسی نوحه داشته باشیم.

وی افزود: این جلسات برای گفتگو بدون هیچ پیش‌داوری است و بنای تخریب نداریم و بناست با یکدیگر گفت‌وگو کنیم تا نوحه به یک اعتلایی برسد.


مهدی امین فروغی پژوهشگر موسیقی آیینی

نوحه‌گری قدیمی‌ترین شکل آئین‌های شیعی است

مهدی امین فروغی پژوهشگر موسیقی آیینی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار است که به صورت علمی جلسه‌ای برای بررسی نوحه تشکیل شده است، اظهارداشت: سوگواری‌های جمعی گونه‌ای از عزاداری است که در طول تاریخ بشر و در تمام جوامع به شکل‌های مختلف وجود داشته است. در گذشته اقوام و ملل دریافتند که اگر مجالس دعا و نیایش، عزاداری و جشن و سرور خود را به صورت جمعی برگزار کنند به مراتب تاثیرش از کارهای فردی بیشتر است.

وی با بیان اینکه در میان آئین‌های عاشورایی و شیعی، قدیمی‌ترین نوع، نوحه‌گری است، گفت: اگر امروز آئین روضه‌خوانی، شبیه‌خوانی و ... رواج دارد، بی‌تردید قدیمی‌ترین آئین، نوحه‌گری است زیرا پیش از شروع اسلام وجود داشته است و طی آن مردم جمع می‌شدند، عزاداری می‌کردند.

نوحه به معنای تلفیق شعر با موسیقی است

امین فروغی با اشاره به اینکه نوحه‌گری قدیمی‌ترین شکل آئین‌های شیعی است، تصریح کرد: نوحه به معنای اخص کلمه یعنی تلفیق شعر با موسیقی، تلفیق کلام با ملودی و ضرب آهنگ به منظور خوانده شدن در مجالس که از ابتدا هم مورد توجه ائمه اطهار(ع) بوده است.

این پژوهشگر موسیقی آیینی گفت: پس از طی شدن سفر اسارت، کاروان بیرون دروازه مدینه می‌ایستد و امام سجاد(ع) به بَشیر بن جَذلَم می‌فرماید با قریحه شعری خود داخل شهر مدینه خبر شهادت امام حسین(ع) را اعلام کن. او هم مردم را به کنار مسجد‌النبی فرامی‌خواند و این‌گونه می‌گوید: ای مردم مدینه در شهر نمانید که حسین کشته شد، پیکر او در صحراست و سر او را بر نیزه می‌برند. از اوصاف مطرح شده برای این کار مشخص است که با او با وزن و ملودی این اشعار را خوانده است.

وی اضافه کرد: پس از واقعه عاشورا حضرت سکینه(س) یک بیت شعر می‌سراید و آن را برای موسیقی‌دان معروف حجاز ابن‌سریج می‌فرستد تا برروی آن آهنگی بگذارد. این شعر بعدها در واقعه برروی زبان مردم بود.

نوحه بخشی از دین کودکان را شکل می‌دهد

امین فروغی گفت: با توجه به این اهمیت باید نوحه را در طول زمان آسیب‌شناسی کرد تا مبادا دستخوش انحراف شود. ما در روزگاری هستیم که دیگر کسی برای شنیدن نوحه صرفا نباید در حسینیه و تکیه حاضر شود بلکه می‌توان در منزل و با استفاده از فناوری‌های نوین تمام نوحه‌ها را بشنود. در روزگاری هستیم که نوحه‌ها برای کودکان هم نقش‌آفرین است.

این پژوهشگر موسیقی آیینی تصریح کرد: برخی کودکان هنوز اصل دین را فرانگرفته‌اند اما با نوحه تصویری از دین برای آن‌ها شکل می‌گیرد بنابراین باید جلساتی برای این بررسی‌ها صورت گیرد تا ذاکران و نوحه‌سراها کنار هم بنشینند زیرا فردای کودکان ما در گرو همین کارهاست.

 

نوحه‌های دهه ۹۰ به موضوعات مختلف این ایام خوب می‌پردازد​

در بخش بعدی این جلسه حجت‌الاسلام محسن حنیفی پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه برای بررسی نوحه‌های دهه ۹۰ تنها ملاک ما نوحه‌های فراگیر این دهه است، گفت: در ۳ حوزه محتوا، موسیقی و شعر و ادبیات این نوحه‌ها در این جلسه بررسی خواهد شد که من به بخش محتوایی آن می‌پردازم.

وی با بیان اینکه دهه ۹۰ فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است که این روند نوحه را هم به سمت‌های مختلفی کشیده است. در ابتدای این دهه جریان زیارت اربعین آغاز می‌شود که در نوحه بسیار اثرگذار است و سپس ماجرای حضور داعش و دفاع از حرم اهل بیت(ع) در حوزه اجتماعی رخ می‌دهد که نوحه نیز به سمت آن می‌رود. در پایان این دهه نیز جریان کرونا رخ می‌دهد که سمت و سوی نوحه را تغییر می‌دهد. در این دهه حتی به صورت جزیی‌تر نسبت به اتفاقاتی مشابه موضع‌گیری وزیر بهداشت در خصوص مجالس عزاداری هم شاهد سرایش نوحه هستیم.

توجه به روایات در نوحه‌های دهه ۹۰ بیشتر است

حنیفی با بیان اینکه یکی از خوبی‌ها و فضاهای روشن دهه ۹۰، پرداخت کامل به موضوعات است، گفت: در دهه ۸۰ عبارت «امیری حسین و نعم الامیر» در نوحه‌ها مطرح می‌شود اما در دهه ۹۰ به روایات معصومین و به عبارتی ماثورین توجه بسیاری می‌شود. جملاتی در این دهه در نوحه‌ها مطرح می‌شود که پایه عقیده‌ای شیعه است. به طور مثال عبارتی همچون «دنیای من آقای من اللهم الجعل محیای محیای من » یا  «الرحیل الرحیل» که پیش زمینه خوانده می‌شود یا «من زار الحسین به کربلا کمن زار الله فی عرشه»، «نوحوا علی الحسین» یا « حسینا و ما نسیت حسینا» در نوحه‌ها مطرح می‌شود که همگی حاکی از فضاهای روشن نوحه‌های دهه ۹۰ در توجه با روایات است.

این پژوهشگر دینی گفت: البته در این بین آفاتی هم بوده است و جملاتی در نوحه وارد شده که سندیت ضعیفی داشته است یا برای وزن دادن به شعر، نوحه‌سرا تغییراتی در کلمات عربی یا عبارات ایجاد کرده است اما در کل در این حوزه با فضای روشنی روبرو هستیم.

در نوحه‌های دهه ۹۰ برخی شئون سیدالشهدا پررنگ و برخی دیگر مغفول است

وی با بیان اینکه نوحه‌های دهه ۹۰ به برخی از شئون و ابعاد شخصیتی سیدالشهدا توجه بیشتری داشته است، گفت: در این نوحه‌ها با امام حسین(ع) محبوب و معشوق بیشتر سروکار داریم. امام حسین(ع) مزور یا زیارت شده بُعد دیگر نوحه‌هاست که البته این از فضاهای روشن نوحه‌هاست که شیعه را به زیارت امر کنیم.امام حسین(ع) مقتول و مذبوح بُعد دیگر است که به قتلگاه و مقتل سیدالشهدا می‌پردازد. امام حسین(ع) ممدوح هم جنبه دیگری است که البته در حد کمی وجود دارد.

حنیفی با بیان اینکه آیا امام حسین(ع) فقط بعد مقتول و مذبوح دارد یا فقط معشوق است؟ گفت: آیا تنها با معرفی چند بعدی خاص از ایشان می‌توانیم تصویر زلالی به مخاطب ارائه کنیم یا شئون دیگر را هم باید مورد توجه قرار داد؟ در دهه ۹۰ امام حسین(ع) حماسی کم داریم. در این دهه به بُعد حماسی حضرت زینب(س) و حضرت عباس(ع) توجه می‌شود اما به امام حسین(ع) حماسی کمتر پرداخته می‌شود. در این دهه شورخوانی برای حضرت قاسم(ع) رواج پیدا می‌کند اما بُعد حماسی سیدالشهدا(ع) مغفول است درحالیکه در زیارت ناحیه مقدسه هم به این بُعد توجه شده است. امام زمان(عج) می‌فرماید: او چنان می‌جنگید که گویی حضرت حیدر مختار زنده شده است.

امام حسین(ع) توحیدی مغفول است

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه امام حسین(ع) توحیدی که در دعای عرفه وجود دارد کمتر مورد توجه بوده است، تصریح کرد: در برخی از اشعار در فضای قتلگاه به این بعد توجه شده است که نمونه‌اش در نوحه « یا رب تقبّل رجالنا الله» به آن پرداخته شده است اما کم است. امام حسین(ع) و موضوع رجعت اصلا دیده نمی‌شود در حالی که ایشان اولین کسی است که سر از خاک بیرون می‌آورد. در کل فضای رجعت در هیأت‌های ما مغفول است. امام حسین(ع) و جریان ظهور بُعد دیگری است که مورد توجه قرار نگرفته است در حالیکه امتداد جریان سیدالشهدا ظهور است. نوحه‌های دهه ۹۰ در حوزه‌هایی فعال و در حوزه‌هایی غیرفعال است که اگر مورد توجه قرار گیرد کمک‌کننده به نسل‌های بعدی است.

در بُعد زیارت امام حسین(ع) نسبت به آداب زیارت کم توجهیم

وی با بیان اینکه در نوحه‌های دهه ۹۰ شاهد یک ادبیات جدید هستیم که پسندیده است، گفت: نوحه «باید رفت» ادبیات جدیدی دارد. پرداخت مضمون در نوحه‌ها خوب است. یکی دیگر از ضعف‌ها قشری‌گری و سطحی نگری است. در حوزه تربت سیدالشهدا(ع) عمدتاً بعد از واژه تربت با کلمه مست مواجه هستیم در حالیکه روایت‌های متعددی در خصوص تربت داریم که اصلا توجه نمی‌شود. در بُعد زیارت امام حسین(ع) نسبت به آداب زیارت کم توجه هستیم.

آیا در نوحه‌های دهه ۹۰ شأن امام حسین(ع) را حفظ کردیم؟

حنیفی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) معشوق و محبوب را هم در روایت داریم، گفت: در روایت داریم «احب الله من احب حسینا» و ... اما آیا می‌توان با این معشوق که شان آسمانی و صاحب‌الامری دارد مانند یک معشوق زمینی سخن گفت؟ اعراب پیامبر(ص) را با یا محمد صدا می‌کردند، آیه نازل شد ایشان را مانند خودتان صدا نزنید و بگویید یا رسول الله، حال ما در نوحه‌های دهه ۹۰ شأن امام حسین(ع) را حفظ کردیم؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام حسین نوحه مجمع شاعران اهل بیت نوحه های دهه 90 مهدی زنگنه مهدی امین فروغی هادی جانفدا سید مهدی حسینی امام حسین ع امین فروغی قدیمی ترین نوحه ها مورد توجه نوحه گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۷۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد ؛ کشف سر مقتول در یک باغ!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه هفت صبح، ساعت ۷ صبح جمعه هفتم اردیبهشت امسال، رسیدگی به قتل مرد جوان با کشف جسد بی سر او در دستور کار تیم جنایی قرار گرفت.

صبح آن روز پاکبان‌ها در حال نظافت در اتوبان همت، ورودی کن در تهران، مشاهده کردند پاهایی از میان شمشادها بیرون زده است. با توجه به مشکوک‌بودن ماجرا به آنجا رفته و با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند. جسد مردی بدون سر آنجا رها شده بود. مرد پاکبان با مشاهده جسد فورا موضوع را به پلیس ۱۱۰ تهران اطلاع داد. در ادامه تیمی از ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران برای بررسی ماجرا به آنجا اعزام شد.

همچنین تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران نیز راهی محل حادثه شدند و تحقیقات را آغاز کردند که در بررسی های ابتدایی متوجه شدند ضربه چاقو به ناحیه شکم مقتول اصابت کرده و باعث مرگش شده است. همچنین شواهد نشان می‌داد که مقتول در محل دیگری به قتل رسیده و سر از تنش جدا شده و قاتل یا قاتلان بعد از جنایت سر او را بریده و جسد را آنجا رها کرده‌اند. روی هر شانه او ستاره‌ای و روی سینه‌اش تبری خالکوبی شده بود.

موضوع کشف این جسد به بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران گزارش شد. ماموران برای یافتن ردی از سر مقتول اطراف را جست‌وجو کردند اما ردی به دست نیامد. سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با تایید این خبر گفت: با توجه به مجهول‌الهویه بودن مقتول قرار شد پرونده‌های افراد گمشده بررسی و انگشت‌نگاری از او انجام شود تا شاید به شناسایی هویتش کمک کند.علاوه‌برآن قرار شد ماموران فیلم دوربین‌های مداربسته اطراف محل کشف جسد را بررسی کند.پلیس فرضیه‌های مختلفی ازجمله انتقام‌گیری و اختلاف مالی و ناموسی را در این پرونده قتل بررسی می‌کند.‌ همچنان جست‌وجوها برای یافتن سر بریده‌ مقتول ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام هویت جسد فاش شد.

مقتول که بود؟

هم زمان با کشف جسد مجهول‌الهویه خانواده یک کارگر ۳۰ ساله افغان مفقود شدن ناگهانی او را به ماموران پلیس آگاهی تهران گزارش کردند.

برادر مقتول در اولین گزارش خود به پلیس گفت:«برادرم در یک کارگاه حوالی غرب تهران کار می‌کرد.او هر روز غروب به خانه برمی‌گشت اما دیشب با اینکه در تماس تلفنی به ما گفته بود در مسیر بازگشت به خانه است اما نیامد.برای همین نگران او هستیم و احتمال می‌دهیم بلایی سر او آمده باشد چون او اگر می‌خواست جایی به جز خانه برود به ما می‌گفت.»

مرد جوان در ادامه مشخصات لباس‌های برادرش را گفت و همچنین در مورد خصوصیات ظاهری او گفت:«برادرم چند سال قبل روی هر دو سرشانه‌اش ستاره خالکوبی کرده بود و همچنین روی سینه‌اش نیز یک تبر تتو داشت.»

با اعلام این خصوصیات دیگر شکی باقی نمانده بود که جسد کشف شده متعلق به برادر همین مرد است که او با مشاهده جسد آن را شناسایی کرده و اعلام کرد که جسد بی سر متعلق به برادرش است.

با افشای هویت جسد رسیدگی به موضوع برای یافتن ردی از عامل یا عاملان ماجرا ادامه پیدا کرد.

دستگیری برادر قاتل

خانواده مقتول در ادامه تحقیقات اعلام کردند که مقتول از مدتی قبل با چند جوان افغان درگیری داشته است.آنها می‌گفتند درگیری و اختلافات مقتول با انگیزه مالی و تهمت ناموسی همراه بوده که اخیرا شدت زیادی پیدا کرده بود. آنها بارها با یکدیگر مشاجره داشته و به هم فحاشی کرده بودند حتی یک بار یکی از آنها مقتول را به قتل تهدید کرده بود.

به این ترتیب نوک پیکان اتهام به سمت دو برادر که اختلاف عمیقی با مقتول پیدا کرده بودند نشانه رفت و آنها مورد ردیابی قرار گرفتند.تا اینکه خانواده مقتول به پلیس آگاهی اطلاع دادند با توجه به نشانه‌هایی که از دو برادر داشتند یکی از آنها را پنهانی در باغی واقع در شهریار پیدا کرده‌اند و این در حالی بود که خانواده مقتول ادعا می‌کردند سر مقتول را هم در همان باغ دیده‌اند.

با طرح این ادعا ماموران سراغ همان باغ رفته و یکی از دو برادر را در حالی که سر مقتول را در باغ نگهداری می‌کرد دستگیر کردند.به این ترتیب سر از بدن جدا شده نیز کشف شد. برادرقاتل در برخورد ابتدایی با ماموران پلیس به جنایت اعتراف کرد و گفت:«برادرم به خاطر اختلافاتی که با مقتول داشت او را به قتل رساند و سپس برای فاش نشدن راز قتل سر او را از بدنش جدا کرد.سپس من برای پنهان کردن سر جسد به او کمک کردم.»

بنابراین گزارش رسیدگی به پرونده تا دستگیری متهم اصلی ادامه دارد.

کد خبر 849487 برچسب‌ها قتل خبر مهم افغانستان قتل - قاتل

دیگر خبرها

  • قابل توجه مسافران حج؛ ورود این موارد به خاک عربستان ممنوع است
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار
  • راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد
  • راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد ؛ کشف سر مقتول در یک باغ!
  • مسئول کمیته نیروهای مسلح ستاد بزرگداشت امام خمینی(س): دشمنان امام را نقدهای غیرمنصفانه می‌کنند/ توصیه ما این است که به مناطق محروم بیشتر توجه شود
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • قهرمانی حنیفی و یزدانی در پایان هفته دوم تور جهانی تنیس
  • حنیفی و یزدانی فاتح هفته دوم تور جهانی تنیس ساری