Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:24:05 GMT

نقطه پایان برخط‌ ماه و نوا در شب اربعین

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۳۹۶۹

نقطه پایان برخط‌ ماه و نوا در شب اربعین

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، هفتمین دوره از اجراهای برخط ماه و نوا که به‌واسطه نزدیکی به ایام سوگواری اربعین سالار شهیدان با حال و هوایی عاشورایی برگزار شد شب گذشته به پایان رسید.

در روز نخست اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی درباره  امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی به روی صحنه رفت و روایتی از خروج امام حسین (ع) از مدینه و اشاره به بازگشت کاروان به مدینه داستان بشیر را اجرا کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای دوم به گروهی ۹ نفره به سرپرستی ولی قنبرزاده از تالش اختصاص داشت و این گروه در مدت ۳۰ دقیقه اجرای خود، ۳ آیین را اجرا کردند. کار نخست، کرنا زنی نام داشت. در این مراسم، عده‌ای قبل از فرارسیدن ایام محرم و صفر قبل از اذان حدود ده دقیقه مقابل مسجد برنامه اجرا می‌کنند و همچنین در ده روز ابتدایی ماه محرم نیز همراه با هیئت عزاداری به اجرا می‌پردازند. کار دوم نیز علم بندی نام داشت. در این مراسم که در شب هفتم محرم وسط هیئت عزاداری اجرا می شود هر کس حاجتی داشته باشد چیزی را به علم آویزان می‌کند و بعد از گذشت سه روز از روز عاشورا، هر شخصی که وسایلی به علم آویخته، آن را از روی علم برمی‌دارد. کار سوم و پایانی این گروه نیز وشته‌جوش به معنی سینه‌زنی با سرعت زیاد نام داشت. در این مراسم حین مرثیه‌خوانی، مرثیه ضرباهنگ بیشتری می‌گیرد.

پس از اجرای این گروه، گروهی دو نفره متشکل از محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری به روی صحنه رفتند و در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد و نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند.

اجرای پایانی روز نخست، به اجرای گروهی ۱۳ نفره به سرپرستی حسین زنگانه اختصاص داشت. این گروه در این اجرا، دو نوحه و همچنین توضیحاتی در مورد فلسفه عزاداری علی‌آباد کتول را اجرا کردند. در این مراسم نوحه‌خوان در جایی مشخص می‌ایستد و سینه‌زنان به دور او می‌چرخند و حلقه تشکیل می‌دهند. نخستین نوحه‌ای که اجرا شد، نوحه‌ای بود که همه ساله به طور سنتی در علی‌آباد کتول اجرا می‌شود و نوحه دوم نیز  سرپا سینه نام دارد که این نوحه هم‌اکنون حدود ۷۰ سال است که در این محل به صورت نمادین اجرا می‌شود.

در روز دوم اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی درباره‌ی امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی به روی صحنه رفت و روایتی از حُر بن یزید ریاحی را اجرا کرد.

اجرای دوم به نعش‌خوانی ابراهیم عباس‌پور از چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت. در این اجرا، سه برنامه اجرا شد که شامل تعزیه قدیمی و ثبت سرودهایی از ۱۵۰ سال گذشته بود. حجله حضرت قاسم، نعش حضرت علی‌اکبر ،سبک بختیاری در ذکر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) برنامه‌هایی بود که ابراهیم عباس‌پور اجرا کرد.

پس از این اجرا، نوبت به محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری رسید که در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد، نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند.

اجرای پایانی روز دوم، به سوگواره‌های غم و حزن از عباس زند اختصاص داشت. مبنای این اجرا، بر اساس تعزیه و تاریخچه آن در روستاها و شهرها بود. همچنین در این اجرا که حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید، چند ملودی نیز از موسیقی‌های آیینی نواخته شد؛ زند برای اولین بار در برنامه‌های تعزیه از ساز بالابان برای اجرای این قطعات در برنامه‌های تعزیه استفاده کرد.

در روز سوم اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی درباره‌ی امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس اجرای قاسم هاشمی روی صحنه و روایتی از قمر بنی هاشم برگزار شد.

اجرای دوم به نوحه‌خوانی و یزله باسم حمادی از خوزستان اختصاص یافت. در این اجرا، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، یزله و سنج و دمام زنی عناوین برنامه های اجرایی بودند.

در اجرای سوم و پایانی روز سوم، در ابتدا حسن علی‌تبار و محسن جوادی از بابل به روی صحنه رفتند و در ابتدا یک قطعه برای حضرت مسلم اجرا کردند که در این قطعه تعدادی از مقام‌های آوازی در مازندران اجرا شد. پیش‌خوانی تعزیه و تلفیق چند قطعه عباس‌خوانی از دیگر قطعات این اجرا بود.

پس از اجرای عباس‌خوانی، عاشیق حسن اسکندری و علی کریمی به روی صحنه رفتند و در ستایش امام حسین(ع) و دو گفتگو راجع به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) قطعاتی را روایت کردند.

شب گذشته و در شب پایانی اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی درباره‌ی امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی به روی صحنه رفت و پرده خوانی گودال شهادت امام حسین(ع) را روایت کرد.

اجرای دوم روز چهارم، به محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری از تهران اختصاص یافت و این دو مرشد در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد، نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند.

اجرای سوم و پایانی روز چهارم نیز به سوگواره‌های غم و حزن عباس زند از قم اختصاص داشت. مبنای این اجرا، براساس تعزیه و تاریخچه آن در روستاها و شهرهای مختلف بود. همچنین در این اجرا چند ملودی نیز از موسیقی‌های آیینی نواخته شد که این هنرمند برای اولین بار در برنامه‌های تعزیه از ساز بالابان برای اجرای این قطعات استفاده کرد.

گفتنی‌است؛ این اجراها از تاریخ ۱ تا ۴ مهرماه همزمان با اربعین حسینی برگزار شد که تلویزیون اینترنتی تیوا، صفحات مجازی انجمن موسیقی ایران و  بنیاد رودکی به عنوان بسترهای پخش معرفی شده‌ امکان تماشای اجراها را برای مخاطبان بر اساس زمان بندی مشخص شده در جدول، به صورت رایگان  فراهم کردند.

برچسب‌ها موسیقی ایران انجمن موسیقی ایران دفتر موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موسیقی ایران انجمن موسیقی ایران دفتر موسیقی موسیقی ایران انجمن موسیقی ایران دفتر موسیقی روایت کردند قاسم هاشمی پایانی روز امام حسین اجرای دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۳۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوام روند نزولی نرخ تورم

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد حجم پول به عنوان شاخص سنجش انتظارات تورمی، در زمستان ۱۴۰۲ به کمترین رقم از خرداد ۹۷ تا کنون رسیده است.

به گزارش مشرق، آمارهای بانک مرکزی از شاخص های پولی حاکی از آن است که رشد حجم پول در زمستان سال گذشته به کمتر از ۲۵ درصد رسید.

شاخص رشد حجم پول، یکی از معیارهای سنجش انتظارات تورمی در جامعه به شمار می‌رود. در شرایطی که جامعه انتظار افزایش تورم را داشته باشد، افراد با هجوم به بازار دارایی‌ها و خرید کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا، ارز و ...، تلاش می‌کنند سرمایه‌های خود را از تورم حفظ کنند. این اقدام با تبدیل شبه پول به پول، باعث افزایش سریع حجم پول می‌شود و سهم پول به عنوان بخش سیال نقدینگی را افزایش می‌دهد.

بالا رفتن نرخ رشد حجم پول به معنی رشد تقاضا و در نتیجه رشد تورم از ناحیه افزایش تقاضاست؛ بر همین اساس، کاهش نرخ رشد حجم پول، به معنای فروکش کردن انتظارات تورمی و حاکم شدن چشم انداز مثبت از روند نزولی تورم در ماه‌های پیش رو است.

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی طی حدود ۱۵ ماه گذشته، باعث شده بازار ارز و دیگر بازارهای دارایی ثبات بیشتری را نسبت به پیش از اجرای این سیاست تجربه کنند. محمدرضا فرزین از زمان ورود به بانک مرکزی، با معرفی و اجرای سیاست تثبیت، «پیش‌بینی‌پذیر کردن شاخص‌ها» را هدف خود از اجرای سیاست تثبیت اعلام کرد.

تورم نقطه به نقطه در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی

آخرین گزارش‌های مراجع آماری هم نشان می‌دهد نرخ تورم در فروردین در ادامه روند ماه‌های اخیر نزولی بوده است.

در همین رابطه مرکز آمار از بازگشت تورم سالانه به کانال ۳۰ درصد خبر داد و اعلام کرد نرخ تورم سالانه در فروردین امسال به ۳۸.۸ درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه هم در فروردین امسال به ۳۰.۹ درصد کاهش یافت و در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی است. بانک مرکزی هم به تازگی از کاهش تورم نقطه به نقطه مصرف کننده به کمتر از ۳۵ درصد خبر داد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • «توافق‌نامه» همچنان معتبر است/ تمدید اجرا
  • روش تربیتی امام خمینی(ره) و نقطه اوج حکومت مهدوی
  • «سامپو» فینالیست جشنواره اسپانیا‎یی شد/ «آمرغ» به کانادا می‌رود
  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید 
  • بدهی‌های آب و فاضلاب استان بوشهر پرداخت شد
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید
  • پروژه نوسازی شبکه توزیع آب روستای چاه حسین جمال به بهره‌برداری رسید
  • پنالتی مشکوک آرسنال: درست مثل ال‌کلاسیکو (عکس)
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم